الموضوع بإختصار اني بحكم شغلي اتيحت لي الفرصة، بفضل الله طبعاً ،اني أتعرف على تصميم هذا الفتيس المسمى ال DSG بأنواعه المختلفة ومقارنته بتصميم النواقل السابقة من VW ، وبعد تمضية أكتر من إسبوعين في دراسة هذه التصميمات قررت اشارك بعد المعلومات المفيدة هنا ، نبتدي بسم الله ..
1- الموديل الاول من 2003 لحد 2005 تقريباً (ويمكن راكب في بعض العربيات بعد كدة ) كان DSG ٦ سرعات
٢- الموديل التاني من أول ٢٠٠٦ ، ودة إلي احنا عارفينه في مصر وهو إلي كان ٧ سرعات
شرح الفتيسين:
وتركيب الفتيس نفس تركيب فتيس اتوماتيك لكن متكرر مرتين جانب بعض ، يعني أكس عليه السرعات الفردي وال neutral، وأكس عليه السرعات الزوجية والسرعة الخلفية ، وخرج الاكسين متجمع على خرج واحد داخل على الدفرنسيل وعلى العجل بعد كدة ،
طبعاً بما إن كل دة فتيس اوتو فكله مغمور في الزيت والتروس إلي فيه عبارة عن تروس جير اوتو عادي (planetary gears )، راكب فوق الفتيس وحدة تحكم وبادي فالف ، وهي دي إلي كان فيها مشكلة شهيرة في أمريكا وهي دي إلي اتعمل لها سحب (recall) في ٢٠٠٨ لتغييرها أو تغيير حساس الحرارة فيها ، وهقول ليكم ليه كمان شوية .
ودة إلي يهمنا أكتر عشان دة إلي نازل في مصر في الجيتا والباسات والجولف ،
دة عبارة عن فتيس منوال تماماً (على خلاف النوع الاول ) ، و عملينه على أساس إنه يكون وحدات منفصلة مجمعة (modular design ) ، وبصراحة تصميمه من الناحية الهندسية عبقري ، مش عشان الفكرة المبدعة إلي فيه بتاعت ال-dual clutch ، لكن عشان سهولة تصميمه والأجزاء إلي فيه ، ازاي هو متميز كدة وبسيط في نفس الوقت
المهم .. نتكلم على تركيبه ، هو فيه ثلاث مكونات رئسية :
1- الفتيس ، ودة عبارة عن فتيس مانوال عادي تماماً ، أو بمعنى أصح ٢ فتيس مانوال راكبين جنب بعض في علبة واحدة والخرج مجموع على ترس واحد ، كل واحد عليه أربع تروس سرعة (نفس النوع إلي راكب جوا فتيس منوال) ، فتيس عليه تروس السرعات الفردية وواحد عليه السرعات الزوجية مع السرعة الخلفية
٢- مجموعة دبرياج ، ودي تصممها نفس تصميم الدبرياج العادي تماماً ، يعني فيها ديسك وبلية وإسطوانة دبرياج ، الفرق الوحيد إن من الناحية التانية من الديسك راكب إسطوانة تانية وبلية تانية ، وكدة اصبحوا اتنين دبرياج وبليتين على ديسك واحد ، وكل اسطوانه ليها دواسة دبرياج ، نفس شكل الدوسة إلي احنا عرفنها تمام في المنوال ، ولكن بدل السلك راكب عليها دواس بيتحرك بضغط الزيت
3- وحدة الميكاترونيك ، ودي كل إلي فيها عبارة عن بوردة الكنترول ودواس زيت (سولينويد ) لكل دبرياج ، ودواس لكل سرعة مكان مقبض الفتيس المنوال عشان يشد دراع الفيتس لورا وقدام بدل الدراع ويختار السرعة كأنها مانوال ، وكل دواس من دول عبارة عن سولينويد شغال بزيت برضه . وبالتالي وحدة المشترنك دي ليها دورة زيت برضه ، لكن مختلفة عن دورة الفتيس ، لأن الفتيس في حالتنا منوال .
بالمناسبة الموديل دة بياخد 10.5 كيلو زيت ، وزيت من نوع خاص عشان دورة الزيت شغالة كل حاجة في الدنيا :))
أولاً: الفتيس المنوال نفسه مشاكله تكاد تكون معدومة ، أصله فتيس منوال هيحصل فيه إيه يعني
ثانياً: مجموعة الدبرياج ، ودي عيوبها نفس عيوب الدبرياج العادية ، لكن مشكلتها إن دول اتنين مع بعض ، والنقل عليهم بيتم بسرعة عالية قوي (لأن إلي بينقل كمبيوتر مش بني أدم ) ، دة غير إن النقل دة الناس مش متعودة عليه وعشان كدة بيحسو بإحساس الرعشة ساعة في النقل أو نتشة بسيطة عند النقل أو الحاجات دي ، ودة نفس إلي كان الناس بتقوله على فتيس الأوبل الايزي ترونيك أو ال-mmt بتاع تويوتا ، بس هنا الإحساس أقل كتير عشان النتشة أقل جداً لأنهم اتنين دبرياج وقبل ما واحد يفصل التاني بيكون إشتغل فالسواق مش هيلحق يحس بحاجة غير لو كان سواق قديم قوي و مخضرم وبيحس بالعربية بجد في كل نفس ، اى يكون بيقرس على العربية جامد وسايق ديماً على rpm عالي وبالتالي النقلة هتبان .
ثالثاً : وحدة الميكاترونيك مشاكلها في حاجتين (حسب دراستي وتحليلي للتصميم مش بناءً على شكوى الناس )، أولاً السولينويد فالف إلي بيضعط دواس الدبرياج ، لأن دة تصميمه حساس جداً ومعتمد على هندسة معقدة، يصعب شرحها، لكنها حساسة جداً للأعطال وغير مجربة ، وأعتقد دي إلي إتصلحت في الموديلات إلي بعد كدة ،
وثانياً إعتماد الوحدة على ضغط زيت داخلي عن طريق طرمبة داخلية تعمل بالكهربا داخل الوحدة !!! ، ودي حاجة جديدة جداً محدش غربها قبل كدة ، مع العلم انها فكرة جيدة جداً هندسياً لكن غير مجربة ومشاكلها نظرياً قليلة لكن عملياً في عدد لا بأس بيه من المشاكل إلي ممكن تظهر ومش هدخل في تفاصيلها لكن حدوثها أمر وارد جداً .
معلومة بسيطة برضه ، الزيت في الفتيس دة نوعين مع بعض ، زيت فتيس منوال عادي للجير ودة بياخد 1.7 كيلو ، وزيت لدورة التحكم الهيدروليك (وحدة الميكاترونيك ) ودي بتاخد 1.1 كيلو من زيت مخصوص للهيدروليك . وكل دورة لوحدها وزيتها لوحده ، والتغيير مش لزم ذي الفتيس الاوتو ، لأنه مش بيتعرض لنفس المؤثرات .
احنا كدة قلنا المشاكل طب فين الحلول ودة إلي يهمنا
الحال في الفتيس ال-٧ سرعة إلي عندنا في مصر يكمن في جزئين ذي ما قلنا .. يا إما الدبرياج (ال-dual clutch unit )، ودي بيتغير ليها إسطوانة عادي أو الاتنين ، والجزء التاني وحدة الميكاترونيك ودي إلي فيها الكنترول مع الفالفات مع الطرمبة الكهربا ، ودي الناس بتغيرها لو فيها مشكلة
غير كدة مفيش أي حاجة تاني في الفتيس دة والناس تبطل تقلق منه وامعة قليل من التعود على نمط القيادة بتاعه الناس حتعيش معه عادي وهتبقى الدنيا حلوة
أولاً أنواع ال:-DSG
1- الموديل الاول من 2003 لحد 2005 تقريباً (ويمكن راكب في بعض العربيات بعد كدة ) كان DSG ٦ سرعات
٢- الموديل التاني من أول ٢٠٠٦ ، ودة إلي احنا عارفينه في مصر وهو إلي كان ٧ سرعات
شرح الفتيسين:
الموديل الاول :
ودة كان فتيس اتوماتيك تماماً ، يعني معتمد على نظام هيدروليك في نقل الحركة ، ومتصل بالموتور عن طريق إختراع جديد يشبه محول العزم في الفتيس الاوتو العادي ، لكن هو في الحقيقة عبارة عن اتنين دبرياج (هو مش دبرياج قوي هو شبة كلاتشات الفتيس الاوتو كدة ) ودول راكبين داخل جسم شبة محول عزم الفتيس الاوتو وبيتم تعشقهم بضغط الزيتوتركيب الفتيس نفس تركيب فتيس اتوماتيك لكن متكرر مرتين جانب بعض ، يعني أكس عليه السرعات الفردي وال neutral، وأكس عليه السرعات الزوجية والسرعة الخلفية ، وخرج الاكسين متجمع على خرج واحد داخل على الدفرنسيل وعلى العجل بعد كدة ،
طبعاً بما إن كل دة فتيس اوتو فكله مغمور في الزيت والتروس إلي فيه عبارة عن تروس جير اوتو عادي (planetary gears )، راكب فوق الفتيس وحدة تحكم وبادي فالف ، وهي دي إلي كان فيها مشكلة شهيرة في أمريكا وهي دي إلي اتعمل لها سحب (recall) في ٢٠٠٨ لتغييرها أو تغيير حساس الحرارة فيها ، وهقول ليكم ليه كمان شوية .
الموديل التاني :
ودة إلي يهمنا أكتر عشان دة إلي نازل في مصر في الجيتا والباسات والجولف ،
دة عبارة عن فتيس منوال تماماً (على خلاف النوع الاول ) ، و عملينه على أساس إنه يكون وحدات منفصلة مجمعة (modular design ) ، وبصراحة تصميمه من الناحية الهندسية عبقري ، مش عشان الفكرة المبدعة إلي فيه بتاعت ال-dual clutch ، لكن عشان سهولة تصميمه والأجزاء إلي فيه ، ازاي هو متميز كدة وبسيط في نفس الوقت
المهم .. نتكلم على تركيبه ، هو فيه ثلاث مكونات رئسية :
1- الفتيس ، ودة عبارة عن فتيس مانوال عادي تماماً ، أو بمعنى أصح ٢ فتيس مانوال راكبين جنب بعض في علبة واحدة والخرج مجموع على ترس واحد ، كل واحد عليه أربع تروس سرعة (نفس النوع إلي راكب جوا فتيس منوال) ، فتيس عليه تروس السرعات الفردية وواحد عليه السرعات الزوجية مع السرعة الخلفية
٢- مجموعة دبرياج ، ودي تصممها نفس تصميم الدبرياج العادي تماماً ، يعني فيها ديسك وبلية وإسطوانة دبرياج ، الفرق الوحيد إن من الناحية التانية من الديسك راكب إسطوانة تانية وبلية تانية ، وكدة اصبحوا اتنين دبرياج وبليتين على ديسك واحد ، وكل اسطوانه ليها دواسة دبرياج ، نفس شكل الدوسة إلي احنا عرفنها تمام في المنوال ، ولكن بدل السلك راكب عليها دواس بيتحرك بضغط الزيت
3- وحدة الميكاترونيك ، ودي كل إلي فيها عبارة عن بوردة الكنترول ودواس زيت (سولينويد ) لكل دبرياج ، ودواس لكل سرعة مكان مقبض الفتيس المنوال عشان يشد دراع الفيتس لورا وقدام بدل الدراع ويختار السرعة كأنها مانوال ، وكل دواس من دول عبارة عن سولينويد شغال بزيت برضه . وبالتالي وحدة المشترنك دي ليها دورة زيت برضه ، لكن مختلفة عن دورة الفتيس ، لأن الفتيس في حالتنا منوال .
مشاكل الفتيس :
الموديل الاول :
أكبر مشكلة فيه كنت الحرارة ، لأن دورة الزيت بتاعت الفتيس هي نفسها دورة التحكم الهيدروليك هي نفسها دورة تبريد الفتيس (نفس الزيت ، ذي أي فتيس اوتو )، وبما إن الفتيس دة اداؤه عالي ، كنت الناس بتقرص عليه ، ودة بيسخن الكلتشات بتاعته ، لأنها كلتشات اوتو ، وبالتالي الزيت بتاع تبريد بوردة الكنترول (إلي هو نفس زيت الفتيس ) يسخن ، وبالتالي البوردة تهيس ، لأن الفتيس دة متسمم عشان يدخل في وضع الحماية عند ١٣٥ درجة مئوية ، وبالتالي مع الجو الحر والتحميل هيهيس ، ودي كانت مشكلة أمريكا الشهيرة ، الاول بتغير السوفتوير عشان يدخل وضع الحماية عند حرارة أعلى أو تغيير البوردة لكن الموضوع ما إتحلش بالكامل ، زائد كمان إن كان عندهم شحنة نزلت فيها حساس حرارة سيئ الصنع ، وبالتالي أصبحت العملية مشكلة كبيرة ، وبالتالي تم سحب العربيات المعيوبة و تغيير الحساس أو تغيير وحدة الميكاترونكس كلها .بالمناسبة الموديل دة بياخد 10.5 كيلو زيت ، وزيت من نوع خاص عشان دورة الزيت شغالة كل حاجة في الدنيا :))
: الموديل التاني
ودة بفضل الله أسهل كتير من الاول ، ومشاكله أهون لأن كل جزء مستقل بذاته ، لكن العيب إن لسه مش كل المشاكل معروفة (عشان لسة جديد ) وبالتالي فيه كتير تجارب ، حتى التوكيل و المصنع بيجرب لحد ما تتحدد كل لمشاكل وحلولها ، ودة شيء عادي في أي منتج هندسي جديد ، المهم خلينا في المشاكل ..أولاً: الفتيس المنوال نفسه مشاكله تكاد تكون معدومة ، أصله فتيس منوال هيحصل فيه إيه يعني
ثانياً: مجموعة الدبرياج ، ودي عيوبها نفس عيوب الدبرياج العادية ، لكن مشكلتها إن دول اتنين مع بعض ، والنقل عليهم بيتم بسرعة عالية قوي (لأن إلي بينقل كمبيوتر مش بني أدم ) ، دة غير إن النقل دة الناس مش متعودة عليه وعشان كدة بيحسو بإحساس الرعشة ساعة في النقل أو نتشة بسيطة عند النقل أو الحاجات دي ، ودة نفس إلي كان الناس بتقوله على فتيس الأوبل الايزي ترونيك أو ال-mmt بتاع تويوتا ، بس هنا الإحساس أقل كتير عشان النتشة أقل جداً لأنهم اتنين دبرياج وقبل ما واحد يفصل التاني بيكون إشتغل فالسواق مش هيلحق يحس بحاجة غير لو كان سواق قديم قوي و مخضرم وبيحس بالعربية بجد في كل نفس ، اى يكون بيقرس على العربية جامد وسايق ديماً على rpm عالي وبالتالي النقلة هتبان .
ثالثاً : وحدة الميكاترونيك مشاكلها في حاجتين (حسب دراستي وتحليلي للتصميم مش بناءً على شكوى الناس )، أولاً السولينويد فالف إلي بيضعط دواس الدبرياج ، لأن دة تصميمه حساس جداً ومعتمد على هندسة معقدة، يصعب شرحها، لكنها حساسة جداً للأعطال وغير مجربة ، وأعتقد دي إلي إتصلحت في الموديلات إلي بعد كدة ،
وثانياً إعتماد الوحدة على ضغط زيت داخلي عن طريق طرمبة داخلية تعمل بالكهربا داخل الوحدة !!! ، ودي حاجة جديدة جداً محدش غربها قبل كدة ، مع العلم انها فكرة جيدة جداً هندسياً لكن غير مجربة ومشاكلها نظرياً قليلة لكن عملياً في عدد لا بأس بيه من المشاكل إلي ممكن تظهر ومش هدخل في تفاصيلها لكن حدوثها أمر وارد جداً .
معلومة بسيطة برضه ، الزيت في الفتيس دة نوعين مع بعض ، زيت فتيس منوال عادي للجير ودة بياخد 1.7 كيلو ، وزيت لدورة التحكم الهيدروليك (وحدة الميكاترونيك ) ودي بتاخد 1.1 كيلو من زيت مخصوص للهيدروليك . وكل دورة لوحدها وزيتها لوحده ، والتغيير مش لزم ذي الفتيس الاوتو ، لأنه مش بيتعرض لنفس المؤثرات .
احنا كدة قلنا المشاكل طب فين الحلول ودة إلي يهمنا
الحال في الفتيس ال-٧ سرعة إلي عندنا في مصر يكمن في جزئين ذي ما قلنا .. يا إما الدبرياج (ال-dual clutch unit )، ودي بيتغير ليها إسطوانة عادي أو الاتنين ، والجزء التاني وحدة الميكاترونيك ودي إلي فيها الكنترول مع الفالفات مع الطرمبة الكهربا ، ودي الناس بتغيرها لو فيها مشكلة
غير كدة مفيش أي حاجة تاني في الفتيس دة والناس تبطل تقلق منه وامعة قليل من التعود على نمط القيادة بتاعه الناس حتعيش معه عادي وهتبقى الدنيا حلوة
، بعد تغيير وحدة الميكاترونيك ممكن المشكله تظهر تاني مع الوقت
ReplyDelete